fredag, november 05, 2010

buzz buzz för alla som älskar parmesan!



Nu har buzzador varit snälla nog att skicka mig en överraskning igen. Den här gången blev det två bitar härlig parmesanost. En Parmigiano Reggiano med lagringstid 14 månader, en Parmigiano Reggiano med lagringstid 22 månader, en trevlig kniv som tillbehör och balsamvinäger med fikon. Det sistnämnda är helt nytt för mig och det blir en utmaning att se vad man kan göra av det. Ni som gillar parmesan så fanns visst ZETAS hemsida med många trevliga recept.

Själv är jag lite svag för färsk sparris och hittade den här som jag kände kunde vara något för mig:

16 gröna sparris
salt
peppar
hyvlad Zeta Parmigiano Reggiano 28 månader
Vinägrett
1/4 dl Zeta Balsamvinäger Sigillo Rosso
3/4 dl Zeta Olivolja Classico Extra Vergine
en nypa salt
peppar

Så här gör du
Vispa ihop ingredienserna till vinägretten. Koka sparrisarna i lättsaltat vatten i några minuter. De ska vara mjuka men ha lite kärna kvar. Skär dem eventuellt i mindre bitar.
Vänd sparris i vinägrett i en skål. Salta, peppra och garnera med hyvlad parmensanost.

Annars är allt fina fisken med den här frun. Det har pysslats i övik och mina alster ligger så bra med micron hemma och inte endaste foto har jag lyckats åstadkomma ännu, men det kommer. Å i helgen som kommer så vankas pyssel i umeå som jag av hela mitt hjärta hoppas att jag ska kunna vara med på.

Häpp häpp!!

Inga kommentarer: